tisdag 1 september 2015

Agneta Pleijel gästbloggar

Foto: Magnus Liam Karlsson
Jag ser fram mot att komma till Jakobsbergs bibliotek efter en härlig sensommar. Min bok Spådomen kom ut i våras och har den lite skämtsamma undertiteln: ”En flickas memoarer”. Det är ju inga memoarer precis, men ett försök att hitta den där flickan som en gång var jag. Det var inte alldeles lätt – hur kan man nå fram till sina barndoms- och ungdomsminnen utan att blanda in sitt äldre jag – det ”jag” som vet mycket mer om vad som egentligen hände?

Jag hittade minnen som var så starka att det bara var att berätta dem. Andra var svårare att skiva om.

Ibland har jag fått använda min vuxna röst, ett ”jag” som ser tillbaka på ”henne”. Somliga läsare har gillat den blandningen. Berättelsen handlar om en flicka som föds på 40-talet och klyvs av lojaliteten mellan två föräldrar som inte når fram till varandra; deras äktenskap går också i kras. Jag gillade inte alltid flickan som jag skrev om. Men när det hela var skrivet fann jag att jag förstod flickan bättre än innan jag började.


”Spådomen” heter boken därför att flickans faster, ogift och inte helt ung, går till en spågumma som säger att allt ska gå bra: hon ska hitta en man att älska och få barn. Spådomen blir en viktig sak för flickan. Det gör ofta ont att växa upp. Det kan vara fint att med tiden försonas med sig själv. Jag tror att jag har skrivit en berättelse som många människor – både unga och äldre – kan känna igen sig själva i, fast uppväxtvillkoren kan vara mycket olika.

Välkomna!
Agneta Pleijel
--------------
Agneta Pleijel besöker Jakobsbergs bibliotek tisdag 15/9 kl. 18.30.
Gratisbiljetter finns att hämta på Jakobsbergs bibliotek från lördag 5/9. Begränsat antal!

Inga kommentarer: