fredag 29 maj 2015

PRAO: Theresa

Hej!

Jag heter Theresa och har haft prao på Jakobsbergs bibliotek 25-29 maj.
Det har varit en kul prao där jag har fått mycket information om biblioteket, fått vara med när grupper kommer på besök och fått testa på några olika jobb i biblioteket. Det har varit väldigt roligt. Det roligaste var att få gå till baksidan av ”Röda Rut” (inlämningsautomaten) och kolla hur den ser ut på baksidan. Det hade jag alltid undrat över tidigare.


Här är några boktips från mig:


Bilderböcker:
Mirabelle – Astrid Lindgren
Klara och den snälla gamla tigern – Karin Stjernholm Raeder


Mirabelle handlar om Britta-Kajsa som alltid har velar ha en docka. En dag ger en underlig gubbe henne ett frö och säger att hon ska plantera det. Gissa vad som växte upp efter att hon hade planterade fröet…
Mirabelle var min favoritbok när jag var mindre eftersom den kändes så verklig.

Klara och den snälla gamla tigern handlar om allt som Klara gör med den snälla tigern
Klara och den snälla gamla tigern var också min favoritbok av precis samma skäl.









Ålder9-10:
Lassemajas detektivbyrå - Martin Widmark

Böckerna handlar om Lasse och Maja som löser olika mysterium.
Jag tyckte att de böckerna var bra eftersom att det var bra svårighetsgrad och det var kul att läsa dem i den åldern.


Ålder 10-12:
Serie: Kompisboken, Bästisboken, Svikarboken och kärleksboken - Lin Hallberg
Serien handlar mest om hur det är att gå i mellanstadiet.

Kompisboken är den första boken i serien och den handlar om Klara som får en kompisbok av mormor. Hennes mormor tänkte att Klara skulle intervjua sina kompisar i klassen, men det var bara ett problem. Hon har inga vänner i skolan så hon kommer på ett annat sätt att använda kompisboken. HON ska skriva om olika personer i klassen i stället för att intervjua DEM. Hon skriver om Auriel som är populär bland killarna, om tuffa Kemal och om den nya killen i klassen som heter Anton. Hon har också en spalt för klassen.


Jag tyckte att den var bra eftersom att boken beskrev väldigt bra hur det kan vara att gå i en klass helt utan vänner och hur intressant det kan vara med alla händelser i en klass. 
Ni får läsa själva vad de andra tre böckerna handlar om. Jag kommer inte att avslöja vad som händer.


Ålder 12 och uppåt:
Serien: Harry Potter
Som många kanske vet så handlar Harry Potter om en pojke som bor hos sin moster, morbror och kusin som inte är särskilt snälla mot honom och så börjar han på Hogwarts där han får vänner och där han är känd för sitt ärr.  Det finns också folk som inte gillar honom på skolan, till exempel Malfoy. Harry löser också mysterium på skolan och har en fiende. Voldemort, som alla på Hogwards kallar ”Du vet vem”.

Jag rekommenderar Harry Potter. Böckerna kan vara långa men jag tror inte att de känns så långa eftersom att det är ett ganska lätt språk och bra storlek på texten. Jag har läst första boken och har börjat på andra, så jag har inte börjat läsa de långa än.


Alla åldrar:
En bok som jag tror passar för nästan alla åldrar är ”En liten prinsessa” av Frances Hogson Burnett.

Den handlar om en liten flicka som heter Sara Crewe. Hon går var jätterik, men en dag blir hon helt plötsligt jättefattig i samband med sin pappas död och deras pengar tog helt plötsligt slut. Hon får flytta upp på vinden och bo bredvid en annan tjänsteflicka som heter Becky. Hon får inte tillräckligt med mat och husrum. Livet är inte helt lätt som fattig och för att hålla kvar styrkan så använder hon sig av sin livliga fantasi. Helt plötsligt går hennes drömmar om hur inredningen på vinden kunde vara i uppfyllelse. Det är inrett med allt hon någonslin kunnat drömma om. Någon har skrivit ett brev till henne och undertecknar med ”Från en vän”. Hon har en vän där ute… Någon bryr sig om henne…
Jag tycker väldigt mycket om den här boken för den visar hur Sara lägger märke till små saker och gör de intressanta. Sara använder också sin fantasi och ser saker som hon också får Becky och Saras gamla skolkamrat Ermengarde att se.



Mitt läsande:
Jag tycker väldigt mycket om att läsa böcker och jag vill gärna tipsa om mitt lilla system som jag brukar gå efter.
Jag läser nästan alltid 4 böcker samtidigt. Jag brukar läsa en vanlig bok, en intressant bok, en bok på engelska och en bok som jag läser i skolan ifall jag och mina kompisar är osociala på rasterna till exempel. Med en vanlig bok menar jag en skönlitterär bok om valfri genre. Den kan handla om vad man vill. När jag väljer ut intressant bok brukar den handla om någon kändis, den kan vara en faktabok eller en tecknad serie. Jag brukar nästa alltid läsa en bok på engelska eftersom att det är ett bra och roligt sätt att bli bättre på engelska. Boken som jag läser i skolan brukar vara en ganska kort bok på kanske 170 sidor så att den inte är så tung och det ska vara lätt att ta med sig den till skolan tillsammans med mina skolböcker.


Filmtips:
Jag tycker också mycket om att se på film.
Här är mina två favoritfilmer just nu:
”A little princess” (Samma som boken ”En liten prinsessa”)
”Bridge to Terabithia”

"Bridge to Terabithia" handlar om Jesse som är utanför i skolan och en dag börjar Leslie i hans klass och visar honom fantasin. Jag tycker att den är väldigt bra.

Pyssel:
Jag tycker väldigt mycket om att pyssla och jag tänkte ge ett tips på en bok:
”Skapa i papper : fler än 50 kreativa projekt och idéer”

Boken är väldigt bra på att tipsa om pyssel och den inspirerar till nya pyssel.

Hoppas ni tyckte om mina tips!

Idag fyller jag år och har haft en jättebra dag här på biblioteket. Hoppas du som läser det här också har en bra dag! Jag vill tacka alla här på biblioteket för den här veckan.
//Theresa

Inga kommentarer: