lördag 7 mars 2015

Tove Alsterdal gästbloggar

Foto: Annika Marklund
I min tredje kriminalroman ville jag skriva om det Jakobsberg där jag växte upp på 1970-talet. Domusfiket där vi alla hängde, gångvägarna som ringlar sig överallt och tunnlarna under vägarna, jag ville skriva fram kvarnen som sedan brann och återuppliva kondomfabriken som låg nedanför folkhögskolan.

Det börjar med att en kvinna, Charlie, kastas ut från elfte våningen i bananhusen på Aspnäsvägen. Polisen avskriver dödsfallet som självmord och det blir hennes syster, Helene, som måste ta reda på vad som har hänt. Liksom jag själv har Helene lämnat förorten, men tvingas bege sig tillbaka.

Så föddes boken Låt mig ta din hand, min tredje spänningsroman . Den sträcker sig från Jakan i nutid, tillbaka i tiden och dessutom vidare till Buenos Aires. När systrarna var små förälskade sig deras mamma i en av alla de latinamerikanska flyktingarna som kom till Jakobsberg på 70-talet. Hon är sedan dess försvunnen.

För några år sedan, just innan jag började skriva hade vi en klassträff i Jakan, vi som gick hela grundskolan tillsammans. Jag såg alla de där småglina som blivit vuxna och insåg hur mycket jag tyckte om min uppväxt. Några hade doktorerat och någon saknades, död sedan många år av en överdos heroin. Vi var så olika, men vi gick ändå i samma klass.

Jag är så otroligt stolt och glad över att Låt mig ta din hand har utsetts till Bästa Svenska Kriminalroman 2014. Mina böcker ges även ut på femton andra språk – en hisnande tanke: från Norge till Italien, från Nederländerna till Kina kommer människor de närmaste åren kunna läsa om en plats som kallades Domusfiket, där vi en gång i tiden satt och hängde.

//Tove Alsterdal

Tove Alsterdal besöker Viksjö bibliotek måndag 9/3 kl. 19.00 (Arr: Viksjöbibliotekets vänner).
Tisdag 17/3 besöker hon Jakobsbergs bibliotek kl. 18.30 (Samarr. med ABF Norra Stor-Stockholm). OBS! Gratisbiljetter till besöket i Jakobsberg kan hämtas från lördag 7/3 på Jakobsbergs bibliotek. Vi lägger inte undan biljetter.
Välkomna!

Inga kommentarer: